Etusivulle
Uusin pääkirjoitus
Artikkelit
News in english
Tapahtumia
Yhteystiedot
Kirjakauppa

Tilaukset
Linkit
Lukijoiden mielipiteitä
Hintoja ilmoittelusta

UUTENA TORONTOSSA?
Mitä kaupungin perinteinen suomalaiskenttä voi tarjota tulokkaalle?






 

björn weckström toronton design exchangessa

Björn Weckströmin koruille on The Northern Lights -näyttelyssä varattu reilusti tilaa.

Star Warsissa esiintynyt kaulakoru nähtävänä Torontossa

Suunnittelija Björn Weckströmin korut ovat pieniä veistoksia

Toronton Design Exchangen “The Northern Lights” -näyttelyn suomalaisosio on vaikuttava. Turhaan ei korusuunnittelija Björn Weckströmistä sanota, että hän on kulkenut täysin omia polkujaan. Näitä koruja ei kanna huomiota pelkäävä.
Korut ovat uskaliaan erilaisia ja usein melko kookkaita. Näyttelyssä esillä olevat korut näyttävät uniikkikappaleilta, mutta ovat itse asiassa suomalaisen koruyrityksen Lapponia Jewelryn mallistosta. Helsinkiläissyntyinen Björn Weckström on Lapponian pääsuunnittelija.
“Minulle ei ole suurta eroa korujen ja veistosten välillä. On vain kokoeroa”, selvittää professorin arvonimenkin saanut taiteilija. Hän on tunnettu myös veistoksistaan.
Björn Weckström tuli Toronton-näyttelynsä avajaisiin henkilökohtaisesti, koska järjestäjät pyysivät häntä luennoimaan. Jokaista näyttelyä suunnittelija ei kunnioita läsnäolollaan, sillä niitä on lukuisia vuodessa ympäri maailmaa, viimeksi Tokiossa.
Torontossa esillä on läpileikkaus Weckströmin tuotannosta 1960-luvulta lähtien.

Lapin taika puri
Helsingin poikaan

Björn Weckström tuli tunnetuksi jo 1960-luvun alussa, jolloin hän alkoi ravisuttaa korusuunnittelun maailmaa kolmiulotteisilla teoksillaan.
“Halusin nimenomaan irtautua klassisesta modernismista ja skandinaavisesta tyylistä.”
Weckströmin tyyli sai alkunsa Lapista. Parin viikon retkellä taiteilija kastoi kätensä jokeen ja löysi vaskoolistaan raakakultaa. “Sain ahaa-elämyksen, että tällaista sen pitää olla. Väriltään ja pinnaltaan, ja veistoksellisellinen muotokieli.”
Suunnittelija siirtyi entistä luonnollisempaan tyyliin. “Minusta kiillottaminen tappaa kullan. Siitä tulee aneeminen”, tuhahtaa Björn Weckström. Hänen koruissaan kullan pinta onkin jännittävällä tavalla mattapintainen.
Vaikka kaikki alkoi kullasta, noin puolet Weckströmin suunnittemista koruista on hopeisia.

Pitkä ura on
haaste inspiraatiolle

Kun Björn Weckström saa koruidean, hän tekee ensin kipsivaloksen. Kipsiversiota hän korjailee itse, metallin muotoiluun hän pyytää apuun kultasepän. Vuodessa hän suunnittelee kymmenkunta uutta mallia. Yhteensä Lapponian kokoelmissa on pari sataa Weckströmin teosta.
Vuosikymmeniä kestänyt ura on vaikeuttanut uuden keksimistä. “Kyllä suunnittelu vaikeutuu. Rima kohoaa koko ajan.”
Weckström ei kuitenkaan suostu tekemään samaa moneen kertaan, vaan tarkistaa aina, ettei uusi koru muistuta liikaa vanhoja teoksia.
Hän varoo myös toisten suunnittelijoiden kopioimista. Hän nauttii kuitenkin kollegoidensa kädenjäljen katselemisesta. “Teen niin hirveän erilaista, ettei kolaritilanteita pääse syntymään.”
Weckströmiläistä tyyliä on kyllä matkittukin, varsinkin läpimurron aikoihin. “Alussa se harmitti, mutta loppujen lopuksi, minkäs sille voi.”

Leian koru oli
massatuotannossa

“On jännittävämpää suunnitella naisille kuin miehille. Naisen olemus on sellainen, että se kiinnostaa miestä ja taiteilijaa”, hymyilee Björn Weckström hillittyyn tyyliinsä. “Suunnitellessani ajattelen nimenomaan naisen olemusta. Kaulaa, rannetta ja kättä.”
Kuitenkin Weckström suunnittelee myös miehille.
Taiteilijaprofessorin mieltä lämmittää aina, kun hän ulkomailla kulkiessaan näkee suunnittelemansa korun käytössä. Ulkomailla Lapponian koruja on todennäköisempi nähdä kuin Suomessa, sillä 85 prosenttia yrityksen tuotteista myydään kotimaan ulkopuolella.
Kuuluisin weckströmiläistä korua kantanut nainen lienee taruhenkilö, Tähtien sodan prinsessa Leia. Toronton-näyttelyssä Planetoid Valley -nimisen kaulakorun voi nähdä sekä vitriinissä että televisiossa pyörivässä videossa.
“Ohjaaja (George Lucas) otti minuun yhteyttä. Hän oli minulle tuntematon siihen aikaan. Hän halusi elokuvaan suunnittelemani korun.” Loppujen lopuksi Weckström ei edes ehtinyt suunnittelupöydän ääreen, vaan nopeutuneen aikataulun painostama Lucas joutui ostamaan Leialleen korun Lapponian normaalista mallistosta.
60 sekuntia laajakankaalla ei tunnu Weckströmiä paljon hetkauttavan. Sen sijaan hän mainitsee uransa kohokohdaksi sen, kun hän vuonna 1965 voitti Rio de Janeirossa Grand Prix’n. “Se oli ehkä avain tälle koko jutulle.”

Maalaustaide on
uusi aluevaltaus

Weckström oli ehtinyt herättää kansainvälistäkin huomiota jo ennen Lapponian leipiin siirtymistä. Silti hän toteaa, että ilman Lapponiaa hänen muotoilunsa ei ehkä olisi noussut niin suureen kansainväliseen suosioon kuin se lopulta teki.
Lapponia Jewelry on työllistänyt Björn Weckströmin vuodesta 1963. Suosion aallonharjavuosina suurilta kellovalmistajilta tuli Weckströmille työtarjouksia, mutta mies on pysynyt uskollisena työnantajalleen. “Minulla on ollut sen verran vapaat kädet Lapponialla. Minulla on ollut mahdollisuus harrastaa kuvanveistoa koko ajan.”
Muutama vuosi sitten Weckström laajensi alaansa vielä maalaustaiteenkin puolelle. Hän maalaa abstraktia taidetta vanhoille purjeille. “Teen arte poveraa. Se on italiaa ja tarkoittaa köyhää taidetta. Siinä käytetään halpoja ja vähäpätöisiä materiaaleja.”
Hyvää vastapainoa siis työlle, jossa taiteilijan materiaalina ovat jalometallit.

Minna Harmaala

Northern Lights Design Exchangessa oli vuonna 2005.